lördag 13 juni 2009

3 veckor och 3 dagar 8 timmar och 30 min

Så långt är det kvar tills jag sitter på ett plan hem till Sverige igen. Igår var det Farewell Party för alla för alla oss internationella studenter som är klara med sina studier på National Tsing Hua University. Känns overkligt att tiden gått så snabbt, men jag antar att det snart är dags att börja packa sin väska och lämna Taiwan för denna gång, en stor erfarenhet rikare. Dock ser jag inte fram emot att komma hem när jag går in på svd.se och läser "Stora delar av Sverige dränktes i dag i ett riktigt regn. Och ingen sol i sikte - prognoserna spår mer regn". Prognos från Taiwan: Varmt, fuktigt, idag en smula mulet, temperatur - för tillfället okänd, igår midnatt 30 grader.

Just nu känns det lite avlägset med den kyla som vi hade här i Taiwan under vintern fram till ungefär april. Det blev kallare än vad jag hade räknat med innan jag åkte. Fick dock oväntad hjälp av de snälla taiwaneserna.

En dag var jag ute och gick på campuset, snålblåst rak igenom min relativt tunna jacka och halsduken var hårt virad hårt halsen. 3 lager tröjor hjälpte inte nämnvärt och detta uppfattade en professor och kom fram och frågade om jag frös. Jo det blåser lite kallt sa jag och ha bad mig följa med honom upp till kontoret och så gav han mig en jacka. Det är inte den snyggaste jackan jag haft men den har hållit mig varm under den taiwanesiska vinter och fick även göra ett gästspel i ett kyligt Beijing.

Jackan är väldigt behändig då man i en handvändning
kan
byta färg genom att dra den ut och in
(För att se den andra färgen kolla bilderna från Beijing)


Av en student här på skolan fick jag erbjudandet låna en jacka och en tröja. De var någon storlek för stora men jag tänkte att det var oartigt att säga nej när han erbjuder så snällt.

Detta är ända gången jag faktiskt
har haft på mig jackan
Tröjan är någon storlek för stor men den kanske kan användas vid löpning. Jag har mest använt den som "sittkudde" på min stol

Fick finbesök från Macau, min vän Niklas från Linköping. Tillbringade helgen med Taipei101, cykeltur på stranden i Danshuei, nattmarknad i Shilin samt fest förstås

Tänkte slå på stort med ett bord
men med tanke på att det bara var vi två
så kändes det lite tomt
Hitta till slut några törstiga själar som
hjälpte oss

Jag och Tintin har även hunnit göra en weekend i Hong Kong. Dagen innan vi åkte blev jag, för första gången under min tid här, dålig i magen. Var lite konfunderad hur jag skulle göra när vi på planet fick en hälsodeklaration, infört p.g.a. svininfluensan, och det stod, kryssa i om du haft något av följande symtom de senaste dagarna. Det var två av rutorna som var tveksama, men jag kände inte för att sitta i karantän 7 dagar när jag visste att mina symptom kom från maten dagen innan och att jag inte hade svininfluensan, så jag myglade lite där.

I Hong Kong frågade de inte ens
utan antog vilka ätredskap vi föredrog att använda

Har nu knappt två veckor kvar i skolan, även om det känns som det är väldigt mycket som måste bli gjort innan dess, och därefter kommer min lillebror på ett litet gästspel från Thailand. För er som glömt eller missat så är det midsommar nästa vecka och för de som har vägarna förbi Hsingchu, Taiwan, är ni varmt välkommna att fira midsommar med oss.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Känns som jättelänge sedan vi var på nattmarknaden i Shilin....
Det var där jag fick min magsjuka..

Välkommen hem snart. Vi tömde regnmätaren. Den var full så det var väl 60 ml

Pappa

Johan Svensson sa...

Hej!

Tack för en grym blogg! En daglig dos och min dag är gjord!

Jag vill också tipsa dig om min bloggtävling där du just nu kan vinna ursnygga klockor från Adidas Candy Collection: http://hd.se/noje/nojesfaltet/2009/06/22/vinn-klockor-fran-adidas

Ha en skön sommar!

Kram

Manne Sandström sa...

Tja KingKong!

Alltid lika trevligt att läsa dina välformulerade blogghistorier, nu återstår bara en lång detaljerad slutrapport av allt du har lärt dig under din tid i risetshemland;)

Lev väl och sug på karamellen så länge du kan!

Ses i sommar!

M

M