tisdag 1 september 2009

Då var man tillbaka

Hej igen,
Efter en mycket bra sommar i Sverige har jag åter igen packat min väska och begett mig till Taiwan. Denna gång för att studera kinesiska i Taipei.

Det var med blandade känslor som jag i fredags landade på Taoyuan International Airport och steg ut i den 36 grader varma luften, en luftfuktighet på 70-80%. Än en gång stod jag här på en mycket, vid det här laget, välkänd flygplats. Tillbaka till vad var en gång mitt hem fast denna gång annorlunda. Många av de jag stiftat bekantskap med förra gången är inte kvar, kommer nya att kunna fylla ut deras plats?, andra är lyckligtvis fortfarande här. En tanke som har passerat är; om en haft det bra på ett ställe och sedan återvänder under andra förutsättningar, är risken stor då att man blir besviken andra gången?

I helgen var jag, Tintin, Tintins syster med fästman och Tintins mor, upp till bergen. Där ligger en av Taiwans styrkor, från storstaden, myllret och kaoset tar det inte mer en ett par timmar med bil för att hamna uppe bland underbart vacker bergsmiljö med höga berg och djupa dalar med floder som sakta rinner fram.

Mycket vackert och avkopplande

Ett litet vattenfall

För tillfället har jag ingen bostad så jag är inkvarterad hos familjen Chien(Tintins familj). Så ett stort prio just nu är att hitta en egen bostad. Att ha en restid till skolan enkel resa från dörr till dörr på nästan 2 timmar inte känns så kul. Igår åkte jag i alla fall hela vägen till Mandarin Training Center på inskrivning. Som vanligt tog det extra tid och många inblandade för att hitta vart jag skulle. Efter att ha betalt terminsavgiften pekade damen på ett bord och sa att jag skulle gå dit för "kaoshi" (prov). Jag fick visa upp alla mina kinesiska kunskaper och till en början tror jag att jag lyckade lura henne på något sätt och hon satte bock på nivå C(vet inte riktigt vad det innebär). Jag såg dock på henne efter lite mer diskussion att hon verkade lite tveksam, kanske insåg hon att hon hade satt mig för högt. Hur som helst fick jag även göra ett datortest i 45 min där min förmåga att lyssna, läsa, grammatik och ordförståelse sattes på prov. Skulle inte säga att jag förtjäna en guldstjärna men tappra 56% lyckades jag skrapa ihop och förhoppningsvis kan jag hamna i en likvärdig grupp med andra som gjort något liknade resultat.

Har under Sverigetiden fått en del "klagomål" på dåligt uppdaterad blogg. Ska försöka att bättra mig på den punkten, här är ett första försök. Kan meddela att när jag var ute idag såg jag att det stod 39 grader på termometern, bara så ni vet.

Tills nästa gång...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad kul att du uppdaterat bloggen när jag ligger hemma o e sjuk (igen, jag vet)! Bra tajming helt enkelt =) Jag tror du kommer få ett (ytterligare) jättebra år Aron. Det gäller o passa på när man har chansen o vi andra finns ju kvar här hemma. Ta hand om dig så länge så hörs vi snart. Kramar

Aron sa...

Jorå, nu är jag igång igen :) Får se hur länge det håller den här gången ;) Sköt om dig där hemma!