måndag 17 november 2008

En orolig rumskamrat

Läste precis en artikel på svd.se om spelberoende. Där stod det att de farliga tecknena var inte hur mycket tid man spenderar framför spelet utan att man tappar kontakten med omvärlden och sluter sig.

"Det kan vara att man börjar strunta i skolan, börjar hoppa över lektioner, tappar kompisar. Eller att man hoppar över middagen hemma. Men också det fysiska – att man tappar matlusten, inte kan sova på nätterna för att man tänker på spelet och man bara tänker på spelet, säger Emelie Backlund."

När jag läser detta går mina tankar direkt till min kära rumskamrat 林柏亨. Han spelar nästa så gott som all sin vakna tid, just World of Warcraft. Men detta var tydligen inte det farliga tecknet. Dock ser aldrig att han håller på med sin forskning, vilket en doktorand rimligtvis borde göra. Jag har i princip aldrig sett honom med någon kompis och hans telefon ringer väldigt sparsamt. Hans ät och sov tider är väldigt oregelbundna och när han han väl sover är det väldigt oroligt och det är inte ovanligt att han pratar i sömnen eller sätter sig upp och stirrar runt för att sedan somna sittande eller i någon annan konstig ställning.

Jag funderar på om jag kanske ska ringa företaget "Game Over" i Linköping och höra med dem.

Inga kommentarer: