måndag 3 november 2008

Kinesiska tävling

Något som är väldigt roligt men också en stor utmaning här i Taiwan är det kinesiska språket, mandarin. Det är en väldig skillnad från de europeiska språken som man är mer van vid. Dels har de en massa ljud som vi inte använder och därför har jag väldigt svårt att skilja dem åt Eller att helt enkelt skapa dem. Utöver dessa kommer mitt stora nemesis, tonerna! Det finns fyra alternativt fem toner.

Första tonen: Detta är den högsta ton man kan uttala på ett bekvämt sätt. Den aktuella vokalen uttalas med en jämn ton och styrka i rösten.
Andra tonen: Stigande tonläge från medelhögt upp till det högsta.
Tredje tonen: Först sjunkande från halvlågt till lägsta ton samtidigt som röststyrkan avtar, därefter tydligt stigande till halvhögt tonläge och starkaste röststyrka.
Fjärde tonen: Snabbt sjunkande från högsta tonläge ner till lågt.
Tonlös: Slappna av i munnen och låt tonläget falla där det hamnar.

Hör man de direkt efter varandra så här
är det inte allt för svårt att skilja dem åt



Tar man dock en mening blir det betydligt svårare


Tävlingen går ut på att lämna en kommentar där man markera vilka toner som används och i vilken ordning. Det är 7 "ord" som sägs. Vilket innebär att någon eller några toner används flera gånger. Alla toner behöver nödvändigtvis inte heller vara representerade.
Ex, 1 2 3 4 1 2 3

För att göra det hela lite enklare skriver jag ut pinyin.
wo yao huan yi ben xin shu

Lycka till!

5 kommentarer:

Simba sa...

Vi förstår inte vad som är svårt! Väldigt tydlig skillnad !! ;o))

Aron sa...

Får man efterfråga ett svar då?

T sa...

Eftersom jag är helt tondöv känns det som ett dött lopp för mig men eftersom igen gissar kanske man ska ge sig på en chansning..

2 3 1 2 2 4 3 1

hoppas

Aron sa...

Då detta inte verkar vara en sån populär tävlig utropar jag Totte som vinnare. Grattis!! Även om han "bara" satte en ton rätt. Inte för att vara elak men jag tror att det kan ha haft mer med tur att göra än skicklighet :)

Rätt svar är i alla fall

3 4 4 1 3 1 1

Kram

T sa...

Ouch....

Aja det viktiga är att jag vann!