onsdag 12 november 2008

Too long time

Hej, nu har jag varit dålig med att ta med kameran vart än jag beger mig. Dagarna går sin stilla gång med skola och lite fritid. Imorgon har jag min första mid-term (halvtidsprov), så efter det lär jag få en bättre uppfattning om hur det egentligen går för mig i skolan.

För er som missat har det varit en massa demostrationer här på Taiwan efter att delegater från Kina har varit och hälsat på. Demostrationerna har främst handlar om hur Taiwans president Ma Ying-Jeou (馬英九) och hans regering knäböjer för Kina. Han har bland annat sagt att delegaterna inte behöver tilltala honom president, vilket ses som ett tecken på att president Ma inte själv erkänner Taiwan som ett eget land. Detta har, mycket förstårligt, stora delar av befolkningen reagerat på då de inte ser sig själva som en del av Kina.

Just nu pågår det flera sittdemostrationer på flertalet universitet runt om i landet, även här på mitt, trots att delegaterna har åkt hem. För under detta besök blev det rätt våldsamt där polisen inte alltid betedde sig på ett korrekt sätt och det påstås att flera av mänskliga rättigheter kränktes. Jag kan tycka att detta är ett sunt beteende att folk här i Taiwan vågar stå upp mot regeringen när de tycker att de styrande gör fel.

Sittdemostrationen på Tsinghua University

Till helgen som var så sjönk, eller störtdök, temperaturen här från cirka 27-29 till runt 20 på ett par dagar. Så långbyxorna fick åka fram. Idag tittade dock solen fram igen och började åter värma upp oss.

Det händer lite saker här borta i Stilla Havet iaf, även om det som påverkade mig mest var att jag inte kunde gå runt i shorts och flippflopps i ett par dagar.

Ha det så bra vart ni än befinner er!

Kram Aron

Inga kommentarer: