torsdag 26 februari 2009

Home sweet home

Är nu återkommen till Taiwan, Hsinchu, National Tsing Hua University, Dorm Hong, rum 217 efter att ha rest runt i Sydostasien. Första anhalten blev stranden i Filippinerna tillsammans med Tintin, som sedan var tvungen att flyga tillbaka till Taiwan för att jobba. Andra anhalten blev Indonesien där jag försökte bemästra vågorna på en surfbräda. Jag avsluta min resa med ett par dagar på Borneo där jag klampade runt i skogen.

Har nu avverkat första skolveckan på den nya terminen och jag har, nog, bestämt mig för vilka kurser jag ska läsa. Lyckades få minst godkännt i alla de kurserna jag tog förra terminen, till och med min Goliat, Stochastic Financial Theory, som jag klarade med minsta marginal. Kan möjligtvis ha fått en liten hjälp över det avgörande sträcket för att jag visade att jag verkligen försökte samt att jag är utbytesstudent.

Här på skolan finns det en kopieringstjänst. Detta är väldigt bra då man behöver skriva ut eller kopiera något. Detta kan vara stort eller smått, många sidor eller få sidor och , vilket känns mycket märkligt för mig, lagligt eller olagligt. Det är nämligen inga problem att kopiera copyrightskyddat material så som uppsatser eller till och med hela böcker. Det är ingen som kollar konstigt om du går till bibloteket och lånar en bok, till exemple den textbok som används i en av de kurser du läser, och sedan lämnar in den där så kopierar de den åt dig.

Det är min bok som ligger i framkant av bilden
I bakkant ligger samma bok
, dock från ett annat "förlag"
(går att klicka på bilden för att få den större)

Vi haft en tråkig början på den nya termin då en elev, som jag träffat vid ett antal tillfällen och kände vid namnet Fernando, gick bort i en tragisk olycka här på skolan i måndags.

1 kommentar:

Manne Sandström sa...

Oskar befinner sig i ett U-land där internet fortfarande anses som häxkonst/magi och kan troligtvis leda till att man blir bränd på bål, trots detta smyger han iväg på nätterna och med sitt liv som insats uppdaterar sin blogg för oss trogna läsare här hemma.

Vad har du att säga till ditt försvar eller erkänner du dig skyldig på samtliga punkter så som Josep fritzel shnitzel gjorde här i veckan;)

Ms