måndag 7 september 2009

Skolstart, gristävling och flytt

Nu har skolan dragit igång och det är lektioner varje dag. Att jag har börjat kl 8 samtidigt som jag bott i Hsinchu har varit en dålig kombination då jag ha behövt att stiga upp vid 5 tiden varje morgon, vilket har resulterat i att jag har varit rätt trött de sista dagarna. Har bara haft tre dagar än men hittills har det gått bra. Vi är 8 st i varje klass, det är jag, en amerikanska, en nya zeeländare, en japanare och fyra vietnameser.

Denna månad är det spökmånadlunar kalendern
här i Taiwan och andra platser där människor följer den kinesiska lunar kalendern. Höjdpunkten av denna månad var 3 september. Detta kunde uppmärkas ute på stan då i princip alla affärer tillbad till gudarna genom att duka upp stora bord med diverse godsaker, dryck och rökelser. Jag fick även uppmärksamma denna festlighet på äkta taiwanesiskt sätt då jag och Tintin var bjudna till en av hennes gamla klasskompisar vars far föder upp grisar. Varje år i området där Tintins kompis bor tävlas det i störst gris, det är bara svarthåriga grisar som få vara med för de anses bäst och godast. Denna tävling innehåller mycket fest och ritualer. Först, natten till den stora dagen som var i lördags, tas de tävlande grisarna till templet där de vägs, sedan dödas de, flås och håren tas bort. Köttet gives iväg till nära och bekanta. Skinnet sträck sedan ut över en stor stålställning och därefter dekoreras det runt denna hud, bland annat sätt det in en ananas i munnen på grisen. Vi var som sagt hembjudna till Tintins kompis på kvällen där det bjöds på stor middag och show. Jag trodde att detta var en stor fest för hela tävlingen. Men icke, det var enbart för Tintins kompis familj. Det fanns enorma mängder mat och dryck, det var en stor scen där det bjöds på underhållning, allt ifrån inhyrda "kända" taiwaneiska sångare(det var så att folk trängdes för att få fotas med dem) till pole-dansare. Därefter bar det av till templet där grisarna stod utställda, eller rättare sagt satt uppspända. Tintins kompis far var extra glad denna kväll för det var han som hade vunnit prestigetävlingen med sitt monster på 800 kilo. Efteråt återvände vi hem till dem där skinnen skulle styckas, då det fanns ett tjock fettlager kvar under skinnet. Detta hjälpe jag med glädje till med och fick känna mig lite manliga och stå där och leka med grisfettet som även det brodligt delades ut till nära och kära. Jag tacka dock nej till att ta hem ett 2 kilos lager späck med tillhörande hud. Tyvärr dog mina batterier under den första kvart jag tillbringa på denna tillställning så jag har inte speciellt många bilder att visa upp från evenemanget.

Så fort ett fat tog slut kom ett nytt in med
nya rätter

Första pole-dansen
strax därefter dör mitt batteri


Redan första dagen jag gick upp kl 5 för att ta mig till skolan kände jag att det inte skulle att hålla någon längre tid. Var därför på boendejakt under fredagen och var och kollade på en 5-6 st olika alternativ. Inget av dem kändes speciellt lockande, men så fick jag av en tillfällighet erbjudande om ett boende bara en station från skolan. Var och tittade på den igår och besluta mig för att flytta in, så idag flyttade jag in. Den är inte så jättestor, 11 ping, och det är inte så högt i tak där sängen står, tror det är runt 175 cm högt. Ska ta lite bilder och lägga upp en dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

33 kvm är väl ingen liten lägenhet :-))
Här är 17 grader ikväll. Vi har varit på Lill Kalven och fiskat. 22 sikar, 1 öring, 1 lax ca 80 strömmingar(samt 40 simpor) på två dagar är väl inte så illa.

Pappa

Det är mamma som kan det där med japanska ping !!

Aron sa...

Nje, den är helt ok. Här är det väl runt 30 :) Oj det låter som en bra fångst. Kul.

Ha det så bra