måndag 28 september 2009

Årsdagen har passerat

I helgen var det dags igen för den årliga kräftskivan som anordnas av Exportrådet här i Taiwan. Ett mycket uppskattat evenemang av svenskkolonin här på ön. Detta innebär också att det borde ha gått över ett år sedan jag startade denna blogg då det finns ett inlägg från fjolårets skiva. Totalt har jag skrivit drygt 60 inlägg vilket innebär i genomsnitt minst ett i vecka. Det tycker jag inte är illa oberoende vad alla läsare som klagar på kontinuiteten av ny information från mina upplevelser i Taiwan säger.

Fick tag på ett kort från grisfesten
Här är en av de vinnande grisarna

Veckodagarna går mest till att studera kinesiska så från de dagarna har jag inte så mycket att förmedla er. Men som sagt var det kräftskiva i helgen som enligt tradition slutade upp på Carnegies.

Jag och exportrådets ordförande i Taiwan
Efter alldeles för få timmar sömn bar det ner till Hsinchu för att gå på en inflyttningsfest hos några kompisar. Det var lunch med tillhörande alkohol, denna tillställning fortskred till småtimmarna med både karaoke och utgång.

Det var tjejerna som stod för matlagningen
vilket de gjorde otroligt bra
Så för att sammanfatta denna helg så kan det sägas att den gick i flaskans tecken. En mycket rolig men utmattande helg.

2 kommentarer:

Li sa...

Hej! Hittade din blogg när jag sökte efter utbildningar i Taiwan! Kul att läsa, verkar vara roligt där. Nu blir det ett bryskt påhopp så här på bloggen, men du råkar inte känna till var man kan hitta bra information om internationella master-utbildningar i Taiwan? Jag har sökt men informationen är dålig och ofta på kinesiska... Ifall du skulle känna till något vore jag jättetacksam! Mvh Li

Aron sa...

Hej Li, jo jag trivs väldigt bra här i Taiwan och jag många andra som gör det också som återkommer eller stannar här. Det är kul att du är intresserad. Tyvärr är det nog att du får gå in på respektive universitets hemsida och se vad de har att erbjuda alternativt på denna sida http://english.moe.gov.tw/ct.asp?xItem=552&CtNode=415&mp=1 .
Där finns om inte annat en lista över ett urval av alla de universitet som finns här. Jag kollade snabbt igenom listan och skulle föreslå att du riktar in dig på de runt 7 första i listan. De som kommer därefter har jag inte hört talas om, betyder inte att det inte är bra men... De jag har hört bäst och mest om är följande Taiwan Nation University, Tsing Hua University, Chiao Tung, Chengchi. Det är det bästa tipset jag kan ge, har du mer frågor är det bara att fråga på så får vi se om jag kan svara. /Aron