torsdag 11 december 2008

Kronan, kronan, ja vad ska man säga...

Tänkte passa på att beklaga mig mitt i allt. Det är nämligen så att kronan har haft sina glansdagar gentemot den amerikanska dollarn. Tyvärr följer den taiwanesiska valutan NTD(New Taiwanese Dollar) snarare den amerikanska dollarn än den svenska kronan. Detta innebär att NTD under hösten har blivit betydligt dyrare vilket resulterar i att det blir dyrare för mig att leva här.

Här ser ni NTD utveckligen gentemot
SEK baserat på mina uttag

Den hade sin topp på 4.87 och sin dal på 3.93 vilket innebär en skillnad på 19%.

Vad innebär detta i verkligheten?
Jo, om jag åt frukost, lunch och middag för totalt 42 SEK om dagen när kronan var som starkast innebär det att nu kostar exakt samma frukost, lunch och middag mig 50 SEK. En 8 kr hit eller dit kan väl inte spela så stor roll? Men ta de 8 kronorna och multiplicera med antal dagar jag är här, cirka 308 st.

308 *8 = 2464

Alltså 2464 kr mer bara på mat som jag kunde spenderat på annat mycket roligare. Jag hoppas ni förstår min frustration

3 kommentarer:

Unknown sa...

tjena aron, som ekonom uppskattar jag det här avsnittet extra mycket :)

Hoppas det håller sig lågt så du kan njuta av vistelsen

hade bra /robin

Unknown sa...

förresten...det måste ju vara som värst nu

Aron sa...

Hehe, va kul att det uppskattades. Kommer nog med mer av liknade typ snart, mest for din skull :)

Precis, just nu ar det som varst. Far mindra Taiwan pengar for varje svea krona. Har gatt upp lite efter den lagsta noteringen men nu last jag pa di.se att kronan har natt ny botten niva gentemot us dollarn vilken Taiwan pengen foljer forst och framst. Bara ata mera nudlar och hoppas pa battre tider