onsdag 17 september 2008

Alla är vackra i Taiwan (i alla fall på kort)

Jag är tvungen att skaffat mig ett ARC, Alien Residence Certificate. Ett kort man måste inneha då man ska vara i Taiwan en längre tid, ungefär som ett upphållstillstånd. Till detta behövdes det ett kort. Självklart. Det kort jag tagit i Sverige, som jag bland annat använde till mitt visa, fick jag inte ha. Det var fel storlek, hur jag satt, hur öronen syntes m.fl anledningar. Jaja, det var bara att gå till fotoaffären för att göra nya. Kom in i affären fruktansvärt svettig och kände mig rätt så sliten efter en lång dag på stan i den tropiska värmen som infinner sig här i landet. Knäppte ett par foton och kom tillbaka dagen efter och hämtade detta

Vet inte om det syns lika tydligt här men i sådan fall är det bara att spara bilderna och visa upp dem i ett bildvisningprogram fram och tillbaka. Då ser man att de vridit upp mitt huvud, fixat till hyn lite, tagit bort den lilla skäggstuben m.m. Kolla bara in mina ögon. Så här gör de med alla sina kort, om det är till körkort, studentkort eller vad som. Det är så här det ska se ut för att bli godkänt fick jag känslan av. I min värld är detta helt knasigt, eller?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar som om du har hamnat i landet där du verkligen kan vänta dig det mest bisarra saker! Kul att läsa din blogg! Ha det gott!

Aron sa...

Hehe, absolut. Men samtidigt trivs jag hittils hur bra som helst här i Taiwan. Alla dessa ibland helt galna sakerna som finns eller situationer som uppstår är bara så underhållande.

Vad kul att bloggen uppskattas. När det är någon/några som har intresset att vilja läsa den känns det bara roligare att fortsätta att försöka beskriva "vardagen" här långt bort i öst.
Ha det så gott du med Neidan, kul att du skrev en liten kommentar :)
Kram Aron

Anonym sa...

Ha, ha.. Vore något för mig. Det blev nämligen vetenskapligt bevisat i våras på en fest att jag är den minst fotogenica människan i samtliga mina umgängeskretsar.. och jag köper inte att det kan bero på att jag inte är snygg :)

Nästa gång ska jag ta mitt körkortskort i Taiwan.

Aron sa...

Haha, det var inte den roligaste utnämningen. Får komma och bo här i Taiwan, här spelar det ingen roll hur fotogenic man är. Det fixar dem med ett par enkla knapptryck. För det är inte små enkla temporära skönhetsfel de fixar till utan det rejäl retuchering som brukas.