torsdag 11 september 2008

Matlagning i Taiwan

Då jag nu har diskuterat ämnet matlagning med ett flertal taiwaneserna har jag fått den uppfattningen att matlagningskunskaperna hos majoriteten av befolkningen är väldigt begränsad. De äter i princip ute varje dag och måltid. Då är det svårt att öva upp någon direkt praktisk förmåga i denna eminenta konst. Ser man till de kök som finns på varje plan i det korridorshus där jag bor, skulle jag bestämt vilja säga att studenterna inte heller uppmuntras till att laga sin egen mat.
Köket delar rum med tvättrummetDetta "kök" delas på 64 studenter, så många som bor på varje plan

4 kommentarer:

Manne Sandström sa...

De är väl bara att köra spaggetin i 90grader handtvätt därefter lufta den i torktumlaren,blanda sen i bacon krydder mm och du har en lysande carbonara made in taiwan. Eventuellt mangla den om den skulle vara för aldente!

Ms

Aron sa...

Hehe,
Trodde du var musikant inte kock. Men det låter som en god idé dock kostar tvättmaskinen 2 kr att använda och torktummlaren 1 kr. Då är vi upp i 3 kr. Sedan tillkommer råvaror så jag tror till slut att varje måltid slutar på över 10 kr och då är det inte eknomiskt försvarbart längre utan man går helt enkelt och köper sin cabornara nere i foodcourten.

As

T sa...

Ahaha, freeeeescht.

Aja du trivs väll som fisken, hur är nudlarna där borta egentligen?

Aron sa...

Nudlarna är grymma, middag snart och jag har redan bestämt mig för fet skål nudelsoppa med antingen chicken, pork eller beef. Det är det största dilemmat just nu. Vad ska jag välja...