lördag 20 september 2008

Kräftskivan

Det svenska Exportrådet Taipei har nu genomfört ett av deras mest uppskattade årliga arrangemang. Den traditionella kräftskivan för alla de svenskar som befinner sig på Taiwan. Den genomfördes igår (läs; fredag) efter att den blivit framskjuten en vecka på grund av tyfonen Sinlakus framfart runt Taiwan.

Jag kom visserligen nån timme sent då jag lyckades göra ett klassikt misstag. Jag gick in hos en frisör på vägen då jag hade gott om tid. Var i väldigt behov av att trimma ner min kalufs. Frisören sa att det skulle ta 40 min men detta visade sig självklart vara taiwanminuter som motsvarade 100 vanliga minuter. Då vi hade vissa kommunikationsproblem lyckades jag inte förmedla, när jag insåg att det måste gått mer än 40 minuter, att jag hade bråttom. Jag hade inte heller mage att bara resa mig upp och gå därifrån.

Denna bild tycker jag sammanfattar kräftkalaset ganska bra
Mycket sprit, öl, kräftor och sång
Skaran av festdeltagare uppgick till cirka 60 personer som av olika anledningar befinner sig på ön. När alla stegen som igår i en svensk kräftskiva var avklarade styrde vi vår kosa mot puben Carnegies, även kallat Snigelspåret.

Jag fokuserade helt klart inte på samma sak som de andra runt omkring mig. Men kvinnan på baren, uppskattar hennes ålder till övre medelålders, var mest i vägen. Visste aldrig om man skulle beställa framför, mellan eller bakom hennes ben när hon skutta fram och tillbaka över bardisken. På Carnegies blev det dans långt i på småtimmarna. Därefter tog vi morgonbussen tillbaka till Hsinchu.

Swebus, Bus4you och allt va de heter kan slänga sig i väggen
Så här ska man sitta i en bus

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag hoppas du safeade o klippte dig på ett minst lika hett ställe som i somras...=0) men det verkar ju ha blivit bra iaf! kram

Malin sa...

Hej! Jag bor sedan 2 veckor tillbaka i Taiwan och har hört talas om den årliga kräftskivan men inte kunnat finna någon information. Var ska man som svensk i taipei vända sig om man vill vara med på den?