söndag 28 september 2008

Korridorer

Tänkte fortsätta med att försöka skildra hur vi lever och bor här på National Tsing Hua University (NTHU). Har redan visat upp mitt fina rum så detta inlägg får tillägnas ett par av de bostäderna som är belägna här på campus. Det finns totalt 22 st korridorshus som är uppdelade på killar, tjejer, undergraduates, graduates, singellärare och lärarfamiljer. Detta räcker ändå inte till att husera alla studenter här på skolan så många får söka sig en boning utanför campus. De platserna som finns är eftertraktade, främst på grund av det låg priset av cirka 2500 Sek per termin, och tillsätts på följande sätt. Vissa årskurser har förtur, övriga rum lottas ut. Detta gäller som tur är inte utbytesstudenter som alltid har förtur.
Jag bor i korridorshuset "Hung", att killkorridoren heter så tycker min barnsliga kompis Olof är jättekulDetta är en av tjejkorridorerna
Som ni ser är säkerheten prioriterad framför charmigheten här. Ni ska dock inte se detta som ett fängelse, även om första intycket kan te sig så. För tanken är inte att skydda oss från dem utan dem från oss. Detta är ett av de mindre tjejkorridorerna. Det finns några till och de har inte staket och taggtråd utan har istället vakt. För att ens som kille få sätta sin fot på dessas trösklar krävs inskrivning och tiden du får uppehåla dig där är begränsad till ett par timmar. Utöver detta krävs även att du skall bära en gul väst under hela vistelsen. Vid första bästa tillfälle lovar jag att försöka illustrera detta i bilder.

Förstår att allt detta kan väcka många tankar och funderingar kring jämställdheten här på Taiwan. Min uppfattning är dock att det är mer jämställt än vad som kan tolkas utifrån dessa bilder och kommentarer. Men jag ber om att få återkomma till det ämnet i ett senare inlägg då jag förhoppningsvis har lite mer om fötterna så att jag inte bara sitter här och diktar ihop något

Inga kommentarer: